Pengenalan Dokumen Perniagaan / Perakaunan T4 (Bab 3)

Assalamualaikum guyss! Sorry guys and betul-betul sorry sebab memang dah lama sangat tak post new topic perakaunan ni. Busy memang busy sebab dah sambung belajar, lagi-lagi face-to-face ni memang masa pun tak teratur. Lagi satu punca pun, line dekat rumah sewa mcm hm faham-fahamlah kan. So for the next topic is Dokumen Perniagaan. Yang topik ni saya buat pengenalan saja dulu. 

Mesti korang pernah dengar dokumen perniagaan ni kan? Mostly memang akan biasa dengar sebab kita pernah beli or jual barang, makanan apa semua kan. Antara yang selalu kita dengar dalam realitinya ialah resit, baucer, cek, slip transaksi dan sebagainya. Hah jadi, untuk topic ni kita akan explore dalam 17 jenis dokumen perniagaan yang selalu digunakan dalam mana-mana perniagaan. 

Sebelum kita teruskan dengan jenis-jenis dia, saya nak terangkan dulu apa fungsi and detail tentang dokumen perniagaan. Dokumen perniagaan ni adalah satu evidence atau lebih kurang macam bahan bukti lah dalam setiap transaksi yang kita buat apabila kita berjual-beli. Tak kisah lah sama ada jual dekat customer atau beli daripada pembekal. Semua traksaksi kita mesti ada dokumen-dokumen dia. Dengan segala dokumen-dokumen inilah akan disimpan di tempat yang sepatutnya, in case kalau ada apa-apa masalah timbul, dengan dokumen-dokumen inilah akan menyelamatkan kita. Malah dokumen ini juga boleh dijadikan alat komunikasi antara pembeli dengan penjual. 

Dokumen perniagaan ni ada DUA jenis iaitu Dokumen Sumber dan Dokumen bukan Sumber.

A) DOKUMEN SUMBER

Dokumen yang kita simpan untuk buat perekodan. Jadi setiap transaksi kita kena simpan dengan sistematik supaya dapat memudahkan kita buat perekodan nanti. Segala butiran dalam setiap dokumen itulah yang akan kita rekodkan nanti. Antaranya ialah, invois, note debit, nota kredit, keratan cek, bil tunai, slip pindahan wang, baucer pembayaran dan sebagainya.

B) DOKUMEN BUKAN SUMBER

Ini untuk dokumen yang kita akan gunakan untuk rujukan dalam urus niaga sama ada akan atau telah direkodkan sebagai contoh, penyata akaun, penyata bank, nota serahan, nota belian, pesanan belian, dan sebut harga.


Pintasan Nota:)

*Tak semestinya dokumen berbentuk cetakan, ada juga yang menggunakan digital or online. Contoh paling dekat dengan kita, online payment, so receipt pun dalam bentuk online.

*Dalam setiap dokumen, ada dokumen salinan dan dokumen asal.

Dokumen asal yang dibuat adalah untuk pelanggan, kiranya yang original bagi customer. Macam translate ke English saja hahaha. Yang salinan, penjual akan simpan untuk perekodan dia. Kalau dari view kita as penjual, kita yang akan simpan salinan punya untuk rujukan masa depan and rekod dalam sistem, kemudian yang asal or original akan diberikan dekat pelanggan kita. Begitulah pengurusan dokumen itu berjalan.

Kebiasaan urusniaga mempunyai dua jenis aliran dokumen antara pembeli dan penjual. Secara tunai dan secara kredit.

Secara tunai ni bermaksud pembeli beli barang itu bukan secara hutang. Means urusniaga itu berlaku pada hari yang sama. Tidak seperti secara kredit, ianya mengambil beberapa hari urusniaga itu akan selesai antara pembeli dan penjual. Pembeli akan membayar secara tunai melalui tunai, cek, pindahan wang secara online, ataupun menggunakan kad kredit. Kebiasaan urusniaga secara tunai ini, pelanggan membeli dengan amaun yang kecil. Apabila pembeli sudah membuat pembayaran, penjual akan berikan bil tunai kepada pembeli. Boleh tengok contoh aliran untuk urusniaga secara tunai di bwh:

Sumber: Buku teks Perakaunan Tingkatan 4

Manakala urusniaga secara kredit akan melibatkan amaun yang besar, secara pukal/borong, kebiasaannya daripada peniaga-peniaga kedai atau pemborong. Dokumen yang selalu digunakan adalah invois, yanag akan diberikan kepada pembeli daripada penjual. nota kredit or debit untuk memberitahu ada kesilapan pada invois. Pembeli akan berikan tunai, cek dan sebagainya, dan sebagai bukti pembayaran, penjual akan berikan resit pada pembeli. Gambar di bawah adalah contoh untuk aliran urusniaga secara kredit:

Sumber: Buku teks Perakaunan Tingkatan 4

Setakat ini sahaja post kali ini, kita kenalkan dulu macam mana proses urusniaga ni berlaku, apa jenis dokumen yang ada, tak banyak penerangannya sebab selepas ini jenis-jenis dokumen akan lebih banyak lagi dan secara mendalam setiap dokumen yang saya akan terangkan nanti. Insha-Allah dalam masa terdekat ini saya akan cuba buat banyak-banyak dan tinggal post je nanti. Maklumlah dah makin busy sis haha. Dah naik sem ni lagilah susah nak luangkan masa dekat blog. Doakan saya dapat buat banyak-banyak post dekat blog ni! Semoga apa yang saya ajar ni dapat memberikan kemudahan untuk lebih faham tajuk di atas. Tata!

Post yang seterusnya berkenaan Dokuman Perniagaan Baca selanjutnya: Dokumen Perniagaan (PART 1)

Comments